
Research Collection

Journal Issue

The Russian Media Landscape

Author(s): 
Orttung, Robert W.; Walker, Christopher; Busygina, Irina; Filippov, Mikhail; Moen-Larsen, Natalia

Publication Date: 
2013-02-21

Permanent Link: 
https://doi.org/10.3929/ethz-a-009920665

Rights / License: 
In Copyright - Non-Commercial Use Permitted

This page was generated automatically upon download from the ETH Zurich Research Collection. For more
information please consult the Terms of use.

ETH Library

https://doi.org/10.3929/ethz-a-009920665
http://rightsstatements.org/page/InC-NC/1.0/
https://www.research-collection.ethz.ch
https://www.research-collection.ethz.ch/terms-of-use


No. 123

analytical
digest

21 February 2013

THE RUSSIAN MEDIA LANDSCAPE

russian

www.css.ethz.ch/rad www.laender-analysen.de

German Association for
East European Studies

Research Centre 
for East European Studies 

University of Bremen

Institute of History
University of Zurich

Center for 
Security Studies 

ETH Zurich

Institute for European, 
Russian, and Eurasian Studies

The George Washington 
University

■■ ANALYSIS
Putin and Russia’s Crippled Media	 2
By Robert W. Orttung and Christopher Walker, Washington, D.C.

■■ ANALYSIS
Open Government Partnership in a Regime that Is Not Free?	 6
By Irina Busygina, Moscow, and Mikhail Filippov, Binghamton, U.S.

■■ ANALYSIS
Communicating with the Nation: Russian Politicians Online	 10
By Natalia Moen-Larsen, Oslo

http://www.dgo-online.org/
http://www.dgo-online.org/
http://www.forschungsstelle.uni-bremen.de/
http://www.forschungsstelle.uni-bremen.de/
http://www.forschungsstelle.uni-bremen.de/
http://histsem.unibas.ch/bereiche/osteuro paeische-geschichte/
http://histsem.unibas.ch/bereiche/osteuro paeische-geschichte/
http://www.css.ethz.ch/
http://www.css.ethz.ch/
http://www.css.ethz.ch/


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 123, 21 February 2013 2

ANALYSIS

Putin and Russia’s Crippled Media
By Robert W. Orttung and Christopher Walker, Washington, D.C.

Abstract
Putin’s Kremlin uses media repression as an indispensable part of a strategy to prevent the emergence of cred-
ible opposition that could seriously challenge the current regime. This article reviews recent developments 
in the Russian media and explains key elements of this strategy. While television remains the most impor-
tant instrument for the authorities’ dominance of Russia’s information space, the Kremlin is paying increas-
ing attention to the Internet, given that medium’s rapidly growing influence.

Systematic Repression, Marginalized 
Independent Media
Following his return to the Kremlin in May 2012, 
President Vladimir Putin has sought to tamp down 
Russia’s growing opposition movement by applying 
even greater pressure on what remains of independent 
media in Russia. Online activism has been integral to 
the emergence of the protest movement and the Rus-
sian authorities have therefore devoted increasing atten-
tion to the Internet. Until now, the Kremlin’s strategy 
of media management has relied chiefly on dominance 
of national television, which remains the medium on 
which most Russians depend for news and informa-
tion. Given the track record of the Russian authorities 
on political expression and dissent over the past dozen 
years, the growing influence of the Internet as a tool for 
alternative discussion and political coordination sug-
gests that the Kremlin will take a much more active 
posture to circumscribe unfettered online discussion. 
Such a development would fit into a broader strategy 
in which Putin has sought to eliminate or marginal-
ize potential alternatives to his rule by manipulating 
elections, limiting the scope of civil society activity, 
restricting the independence of the judiciary and co-
opting critical business interests. Media ownership by 
regime-friendly business concerns, including large oil 
and gas companies, is a key feature of Russia’s current 
media architecture.

Today’s state-controlled media does not provide seri-
ous or balanced reporting on events at the highest level 
of Russia’s political system or offer a forum for the free 
and open debate of ideas. Instead, state media works to 
provide Russian viewers with an officially-approved ver-
sion of what is happening in Russia and the world, while 
discrediting potential opposition voices or forces that are 
critical of the incumbent powers. A key element of this 
strategy is to provide a steady stream of high produc-
tion value television entertainment that serves as a dis-
traction to discourage citizens from becoming politically 
active. While the Internet offers alternative sources of 
information and is slowly emerging as a potential chal-
lenger to official media hegemony, it still has far to go 

before replacing television as the main source of infor-
mation for most Russians.

On the major indices that track media openness and 
pluralism, Russia’s media system performs exceptionally 
poorly. Reporters Without Borders, for instance, ranked 
Russia 148 in its 2013 list of 179 countries in terms of 
freedom of the press. It particularly criticized Russia for 
the crackdown on the political opposition and the fail-
ure of the authorities to vigorously pursue and bring to 
justice criminals who have murdered journalists. Free-
dom House ranks Russian media as “not free,” indicat-
ing that basic safeguards and guarantees for journalists 
and media enterprises are absent. The state’s dominant 
role in the Russian media is most visible in its exercise 
of control over national broadcast networks. Freedom 
House’s 2012 report on media freedom observes that 

“the state owns, either directly or through proxies, all 
six national television networks, two national radio net-
works, two of the 14 national newspapers, more than 60 
percent of the roughly 45,000 registered local newspa-
pers and periodicals, and two national news agencies.”1 
As a snapshot, Russia performs poorly in comparison to 
most other countries, but the analysis from these inde-
pendent monitors also shows that over time Russia’s level 
of media freedom has eroded sharply.

The end effect of the Kremlin’s systematic repression 
of the country’s media infrastructure is that the avail-
ability of independent, local language news and analy-
sis of political relevance is as circumscribed today as at 
any time since the collapse of the Soviet Union. Apart 
from limited radio programming, only some print media, 
much of which has limited audience reach, is able to 
tackle serious issues of politics, corruption and public 
affairs. Even in these cases, however, over the course of 
the Putin era widespread self-censorship has grown deep 
roots at news organizations. Today, print journalists 
and editors must increasingly rely on support from the 
state budget and routinely confront intimidation, law-
suits and other forms of harassment when they report 
on sensitive issues.

1	 http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/russia

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/russia


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 123, 21 February 2013 3

Television: Russia’s Dominant News Medium
Although growing internet usage receives much of the 
attention in reports about Russian media space, tele-
vision remains the most important medium through 
which Russians receive their news. The sanitizing of 
independent reporting from the airwaves during the 
Putin era has achieved a powerful, negative impact. 
Research done on television viewing habits in 1999 sug-
gests that access to independent reporting had the effect 
of decreasing aggregate voting for the government party 
by nearly 9 percent and that viewers of such broadcasts 
were more likely to support opposition parties.2

Putin made gaining control over television a top pri-
ority upon taking power in 2000 and has invested con-
siderable effort to gain dominance over television media. 
Given the digital divide between urban and rural areas in 
Russia, less connected rural populations depend more on 
state media and as a rule have much less access to inde-
pendent sources of information than their urban coun-
terparts, including from the Internet. For the television 
audience, the Russian authorities effectively have the 
power to make individuals with critical voices invisible. 
In place of opposition figures, activists and social crit-
ics, public-affairs shows feature a reliable set of Krem-
lin-approved commentators. This enables the regime 
to have a direct pipeline for rallying its political base.

News and information broadcasts on television are 
largely devoted to praising the regime and discrediting 
the opposition. However, there are signs that this pol-
icy is starting to wear thin with viewers. While Russian 
state television audiences are still robust, they are not as 
large as they were earlier in Putin’s tenure. State-con-
trolled television sources (Channel One, Rossiya, Kul-
tura and local RTR stations) served as a primary source 
of information for 73 percent of the population in Feb-
ruary 2012, down from 87 percent a year earlier.3

Televised criticism of the opposition has gained noto-
riety in recent months. Gazprom-owned NTV, for exam-
ple, broadcast a savage attack on the opposition in the 
form of a documentary series entitled “Anatomy of a 
Protest.”4 The first episode, broadcast in the middle of 
March 2012, alleged that protest organizers paid par-
ticipants to take to the streets and demand free and fair 
elections, as well as Putin’s resignation. The broadcast 
inspired heated debate on the Russian part of the Inter-
net and brought several hundred protesters out to the 
Ostankino television tower to denounce the regime’s use 

2	 Ruben Enikolopov, Maria Petrova, and Ekaterina Zhuravskaya, 
“Media and Political Persuasion: Evidence from Russia,” Amer-
ican Economic Review 101 (December 2011): 3253–85.

3	 Russians’ Confidence in State TV Slipping, Moscow Times, 
April 5, 2012.

4	 http://www.ntv.ru/video/peredacha/296996/

of blatant propaganda. Anatomy of a Protest-2, broad-
cast on October 5, 2012, claimed that opposition leader 
Sergei Udaltsov and his colleagues Konstantin Lebedev 
and Leonid Razvozzhayev had conspired with Georgian 
lawmaker Givi Targamadze to plot terrorist attacks in 
Russia.5 The broadcast led to a quick response by the 
law enforcement agencies. While Lebedev was already 
under arrest, the authorities used evidence from the 
broadcast to charge Udaltsov with preparing for mass 
riots in Moscow during the May 6 protests. On Octo-
ber 19 Russian agents apparently kidnapped Razvoz-
zhayev in Kyiv, where he was talking to representatives 
of the UN High Commissioner for Refugees in an effort 
to obtain asylum. He was brought back to Russia, tor-
tured, and forced to write a confession. He remains in 
custody in Siberia.

In the immediate aftermath of the December 2011 
rallies, state-controlled television news broadcasts have 
initiated some efforts to present a more believable picture 
of what is going on in Russia in order to prevent more 
Russians from simply tuning them out. With large num-
bers of Russian citizens taking to the streets, the gov-
ernment-controlled networks began to report on oppo-
sition rallies rather than simply ignoring them as they 
had in the past. A major change also took place on Sep-
tember 15, 2012, when state television stations showed 
Alexey Navalny, one of the most prominent opposition 
leaders, who has made Russia’s runaway corruption his 
point of focus. While other opposition leaders, such as 
Boris Nemtsov, had on occasion featured in the news 
broadcasts, Navalny until that time had not appeared 
before the television-viewing public.

Television broadcasts continue to exert a power-
ful effect on Russian public opinion, according to the 
Levada Center’s Lev Gudkov. He observes, for example, 
that the government was able to build support for the 
law banning American adoptions of Russian orphans by 
airing programming that repeated the unseemly mes-
sage that American parents who adopt Russian chil-
dren torture and sexually abuse them. These programs 
have emphasized the tragic exceptions to the rule, but 
through this jaundiced reporting lead many television 
viewers to conclude, incorrectly, that Russian orphans 
routinely end up in tragic circumstances under the care 
of American parents.6

In order to silence one of its outspoken critics, TV 
host Vladimir Pozner, the Duma even threatened to 
pass a law banning individuals with joint Russian and 
foreign citizenship from appearing on the air if they 
insult the authorities. Pozner aroused the anger of the 

5	  http://www.ntv.ru/novosti/347117/
6	  http://www.novayagazeta.ru/politics/56510.html

http://www.ntv.ru/video/peredacha/296996/
http://www.ntv.ru/novosti/347117/
http://www.novayagazeta.ru/politics/56510.html


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 123, 21 February 2013 4

parliamentarians by calling the State Duma foolish for 
adopting the law blocking American adoptions. Even-
tually Pozner apologized and the bill blocking him from 
appearing on Russian television was withdrawn at the 
end of January 2013. Supporters of the legislation in the 
Duma claimed that they would keep it on hold in case 
it was needed in the future.

In addition, many topics are simply off limits in 
the Russian media. One such issue is President Putin’s 
health. Putin cancelled many of his appearances in 
the fall of 2012, but the Russian media presented only 
limited information about the reasons behind these 
cancellations.

A Role for Radio
Radio plays a large role in Russia’s mediascape, espe-
cially given the large number of commuters stuck in 
the country’s numerous traffic jams. Radio helps to bal-
ance the daily diet of infotainment provided by edito-
rially-stunted television networks. Ekho Moskvy and 
other radio stations provide live coverage of opposition 
rallies and their commentators offer a variety of views.

Despite its current freedom, however, Ekho 
Moskvy’s organizational autonomy and editorial inde-
pendence has come under progressively more intense 
pressure. On March 29, 2012, the Ekho Moskvy Board 
of Directors removed Editor in Chief Aleksey Vene-
diktov, First Deputy Editor in Chief Vladimir Varfolo-
meyev, and independent directors Yevgeniy Yasin and 
Aleksandr Makovskiy from the station’s governing body. 
This action has ensured that it will be easier to remove 
Venediktov as editor if the Kremlin decided on such a 
course of action. Gazprom Media owns a controlling 
stake in the station.

Radio faces other problems. The restrictive law that 
forces NGOs accepting support from foreign sources to 
declare themselves “foreign agents” also included mea-
sures to restrict radio operations, in this case making it 
illegal for radio stations with more than 48 percent for-
eign ownership to be on the air. One effect of this legis-
lation was to knock off the air the broadcasts of Radio 
Free Europe/Radio Liberty’s (RFE/RL) Russian Service 
on local Russian AM stations that retransmitted the sig-
nal. This development occurred at about the same time 
RFE/RL management took the step of abruptly firing 
many of its Russian Service’s seasoned journalists as part 
of a controversial restructuring plan that has caused con-
siderable upheaval at the organization.

Growing Importance of the Internet
While the number of television viewers has been shrink-
ing over time, the number of Internet users grew over 
the course of 2012, from 52 to 57 percent of the popu-

lation.7 This increasing popularity of the web means that 
the authorities are starting to pay more attention to what 
is happening online and taking more active measures in 
response. The government now sees online activism as an 
authentic threat to its position, given the Internet’s abil-
ity to help mobilize popular street protests. According 
to the human rights group Agora, the Russian authori-
ties violated the freedom of the Internet 1,197 times in 
2012, almost 2.5 as many times documented in 2011.8

Not only is the internet becoming more popular with 
Russian users, more people are using it as a source of 
news, rather than solely for purposes of entertainment. 
Currently, as much as 25 percent of the population use 
web resources to find out what is going on in their coun-
try and around the world. In some ways, the internet is 
even becoming more popular than television—on some 
days more people visit the Yandex news aggregator than 
watch state-controlled Channel One though television 
viewers still spend more time watching the station than 
they do on the Internet.

Given its steadily growing influence, the Internet 
has sparked deeper concern among Russia’s leadership. 
On November 1, 2012, a new law came into effect that 
enables the state to filter the web. In particular, the new 
legislation ordered the Russian Federal Surveillance Ser-
vice for Mass Media and Communications (Roskom-
nadzor) to create a blacklist of sites that could be blocked 
on Russian territory.9 While the measure ostensibly tar-
gets child pornography and websites that encourage sui-
cide and drug use, critics claim that it could be used by 
the authorities to censor targets other than those empha-
sized in the law, due the legislation’s vague wording. 
Additionally, a court order is not required to shut down 
a website. By December 2012, Russia had blocked access 
to 640 web sites. If there is objectionable material on 
just one page, the entire site can be closed. The agency 
responsible said that it had already received more than 
19,000 proposals for sites to be shut down by the end 
of 2012, so the number of closures is expected to grow. 
The government’s drug control and consumer protec-
tion services have been particularly active in shuttering 
sites that they deem offensive.

Internet and Dish network satellite broadcaster 
Dozhd TV (http://tvrain.ru/) became an important source 

7	 Levada Center, “57% rossiyan pol’zuyutsya Internetom,” 
November 12, 2012, http://www.levada.ru/12-11-2012/57-rossiyan 

-polzuyutsya-internetom.
8	 http://openinform.ru/news/unfreedom/04.02.2013/27991/
9	 Federal’nyj zakon ot 27 iyulya 2006 goda N 149-FZ “Ob 

informacii, informacionnyh tehnologiyah i zashchite informacii” 
(v red. Federal’nyh zakonov ot 27.07.2010 N 227-FZ, ot 
06.04.2011 N 65-FZ, ot 21.07.2011 N 252-FZ, ot 28.07.2012 
N 139-FZ), http://zapret-info.gov.ru/docs/149.pdf.

http://tvrain.ru/
http://zapret-info.gov.ru/docs/149.pdf


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 123, 21 February 2013 5

of information during the December 2011 protests 
because it was able to broadcast timely news reports 
from the scene. As an on-line television station, it offers 
an alternative set of news and opinions that contrast with 
those of the Kremlin-controlled television networks. 
One measure of its success is evident in the fact that the 
pro-Kremlin foundation, the Institute for Social-Eco-
nomic and Political Research, has provided three year 
funding for the Kremlin-friendly Kontr-TV (http://kontr.

tv/#!/), which has established an on-line alternative to 
Dozhd. This tactic of creating organizations to mimic 
those that are authentically independent fits with a larger 
pattern that has become visible over the Putin years.

Crackdown on Journalists
Russia is one of the most dangerous places in the world 
for journalists to work. Over the past 20 years, 341 
reporters have been killed in the country, according 
to the Russian Journalist Union. Among recent cases, 
Anchorman Kazbek Gekkiev was killed on December 5, 
2012 as he was leaving his studio in Nalchik, Kabardino-
Balkaria. Putin has called on the authorities to solve the 
crime, while local officials blame it on Islamist militants. 
On December 15, 2011, assassins killed Khadzhimu-
rad Kamalov, the founder of the independent Dages-
tani newspaper Chernovik. The republican authorities 
became angry with the paper in 2008, when it reported 
that innocent people had died in a counterinsurgency 
operation. While the killings of journalists continue, 
so far there has been no resolution to the multitude of 
murders of journalists in recent years, including that of 
Anna Politkovskaya in 2006. Impunity is the standard.

Reporters also face extensive harassment in the 
course of carrying out their duties. After the May 6–9, 
2012, street demonstrations in Moscow surrounding 
Putin’s inauguration, the Russian authorities detained 
dozens of journalists covering the event. Additionally, 
on May 6 the websites of Kommersant, Ekho Moskvy, 
Bolshoi gorod, Dozhd’ and slon.ru were subjected to 

distributed denial-of-service (DDoS) attacks that made 
them inaccessible to readers who wanted to track infor-
mation about the rallies as they were happening. 

In a further effort to weaken the free media, Putin 
signed a new law that recriminalized libel.10 This repre-
sented a sharp reversal, as Dmitry Medvedev had decrim-
inalized libel only months before, in fall 2011. Poten-
tial fines in the new law were increased up to 5 million 
rubles ($153,000).

Conclusion: The Implications of Media 
Repression
Russian citizens enjoy access to a considerable diversity 
of information today, much more so than during the 
Soviet era. But this flood of information does not mean 
that ordinary Russian consumers of news have consis-
tent access to meaningful coverage of policy and poli-
tics. For the authorities, blocking a candid discussion of 
what counts—news and information about policy mak-
ing, budget decisions and the business interests of gov-
ernment—is paramount. 

The media operating in Putin’s Russia remain on a 
tight leash. The state has effective monopoly control over 
the most important medium, television, and prevents 
the airing of news and public affairs programming that 
could offer different political voices and policy options. 
While the Internet provides alternative information and 
opinions, it is increasingly coming under Kremlin scru-
tiny as the authorities try to limit its ability to facilitate 
collective action among the opposition. 

As questions about the government’s legitimacy grow, 
the authorities’ media management will become even 
more crucial to the Russian leadership’s ability to retain 
power. A decade-long strategy of undermining indepen-
dent media has exacted a heavy toll on Russian citizens, 
however. The ongoing denial of authentically indepen-
dent news media presents wider, negative implications 
for Russian society’s ability to develop in a more trans-
parent and democratically accountable direction. 

About the Authors:
Robert W. Orttung is the assistant director of the Institute for European, Russian, and Eurasian Studies at The George 
Washington University Elliott School of International Affairs.
Christopher Walker is the executive director of the National Endowment for Democracy’s International Forum for 
Democratic Studies and can be followed on Twitter @Walker_CT.  

10	 Federal’nyj zakon Rossijskoj Federacii ot 28 iyulya 2012 g. N 141-FZ “O vnesenii izmenenij v Ugolovnyj kodeks Rossijskoj Federacii i otdel’nye 
zakonodatel’nye akty Rossijskoj Federacii” Rossiiskaya gazeta, August 1, 2012, http://www.rg.ru/2012/08/01/kleveta-dok.html.

http://kontr.tv/#!/
http://kontr.tv/#!/
http://www.rg.ru/2012/08/01/kleveta-dok.html


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 123, 21 February 2013 6

ANALYSIS

Open Government Partnership in a Regime that Is Not Free?
By Irina Busygina, Moscow, and Mikhail Filippov, Binghamton, U.S.

Abstract
In Russia, ranked as a “consolidated authoritarian regime” by Freedom House since 2008, the public has 
access to new information and communication technologies, and an ever-growing number of largely unre-
stricted internet resources and social networks, while the government provides support for international proj-
ects like the Open Government Partnership. This poses a puzzle, the answer to which might be of value in a 
broader context than Russia alone. In a non-democracy, why not suppress communication technology and 
networks? Our argument is that while a non-democratic government might face significant costs and risks 
due to the free flow of information, clever use of the same communication channels might gain it tangible 
political and economic benefits. Analysts should take into account that there are costs and benefits for the 
state in changing relations with its citizens and each decision carries the risk of backlash. Moreover, the Rus-
sian political incumbents have to present a proper image of their country to foreign investors if they hope 
to encourage an inflow of capital.

Defying Expectations
One expects, by default, that non-democratic regimes 
would at best merely tolerate, and most likely actively 
restrict and suppress, the use of new information and 
communication technologies and social networks within 
their borders. Yet in Russia, ranked as a “consolidated 
authoritarian regime” since 2008,1 contrary to such 
expectations, we observe the launch of projects like 
Open Government. This poses a puzzle, which has impli-
cations for countries far beyond Russia. Why would a 
non-democracy choose not to suppress communica-
tion technologies and networks? We argue that while 
a non-democratic government might suffer significant 
costs due to the free flow of information, clever use of 
the same communication channels might gain it tan-
gible political and economic benefits. The cost-benefit 
analysis done in the context of a specific polity deter-
mines the government’s strategy vis-à-vis its openness 
to communication technologies.

First, there are costs and benefits in changing rela-
tions with the citizens and any decision carries inher-
ent risks. How do new information and communication 
technologies (ICTs) influence the relationship between 
the state and citizens in Russia? The evidence points in 
contradictory directions. New technologies dramatically 
decentralize the process, and reduce the costs, of obtain-
ing and spreading information—something the state 
strictly controlled in the past. Thanks to smart-phones 
and social networks like Facebook, Twitter, or the blog-
ging platform Livejournal, individuals and small groups 
have sufficient technical means to coordinate sizeable 
popular reaction in response to new information about 
the actions of the government in a quick and efficient 
manner. Thus, in just three days, between December 18 

1	 http://www.freedomhouse.org/report/nations-transit/2012/russia

and 21, 2012, organizers gathered over 100,000 signa-
tures for an on-line petition against the bill to ban U.S. 
citizens from adopting orphans in Russia.

Second, it is also true that the Russian state is becom-
ing increasingly adept in using the new information and 
communication technologies to its own advantage. As 
technology changes, so does the way the state uses it to 
manipulate public opinion and promote its own legiti-
macy. Such widespread concerns were confirmed by hard 
evidence in February 2012, when hackers publicized the 
contents of e-mail accounts documenting payments by 
the Kremlin-sponsored youth organization “Nashi” to 
numerous (including some high-profile) bloggers, who 
posted information intended to portray Vladimir Putin 
in a positive light while discrediting opposition activ-
ists and media.2

Despite their democratic potential, new technologies 
allow the state to monitor its citizens better, collecting 
more detailed information about those who oppose it. 
Only computer scientists and IT experts can describe 
how exactly, and to what extent, this can be done now-
adays; our only comment here is that this uncomfort-
able subject should not be ignored when discussing non-
democratic regimes.

Finally, new technologies offer the benign benefits 
of improved governance as they provide a low cost way 
to increase the quality of public goods and government 
services. With new technologies, any government can 
better monitor its bureaucracies, police, traffic inspec-
tors, health care providers, and manage many other 
areas of public policy. Besides the domestic usefulness 
of improved governance, such improvements send a pos-
itive signal to foreign investors. Good governance and 

2	 http://www.guardian.co.uk /world/2012/feb/07/putin-hacked 
-emails-russian-nashi

http://www.freedomhouse.org/report/nations-transit/2012/russia
http://www.guardian.co.uk/world/2012/feb/07/putin-hacked-emails-russian-nashi
http://www.guardian.co.uk/world/2012/feb/07/putin-hacked-emails-russian-nashi


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 123, 21 February 2013 7

high transparency imply low transaction costs for busi-
nesses and a stable investment climate. Projects dedi-
cated to providing “Open Government” serve as com-
mitment devices to maintaining high standards both in 
governance and in transparency. The Kremlin’s dilemma 
might be typical for non-democratic regimes: the logic 
of its domestic political game requires isolation, but sus-
taining power requires the wealth generated by partic-
ipation in globalization.3

As Bueno de Mesquita and Downs argue, “to remain 
secure, [incumbents] must raise the costs of political 
coordination among the opposition without also rais-
ing the costs of economic coordination too dramatically, 
so as not to stymie the economic growth and threaten 
the stability of the regime itself.”4 For Russian leaders, 
this argument means well-defined limits on the willing-
ness to promote new information and communication 
technologies: the incumbents want to disable strategic 
coordination by the opposition in order to ensure their 
own political survival. Thus we could expect restrictions 
on technologies usable for social mobilization. Yet the 
use of new technologies by individual citizens to com-
municate “directly” with the state would not pose any 
danger to the regime, just the opposite. Imagine, that 
instead of bothering to organize and mobilize –either 
on the streets or in cyberspace, individuals can submit 
their requests or appeals on appropriate official web sites, 
so user-friendly that even their internet addresses are in 
Cyrillic! More generally, we expect the state to restrict 
political opportunities created by the new technolo-
gies while promoting their technocratic implications 
for increasing administrative efficiency.

Managing the Tradeoff between Free 
Information at Home and Seeking Capital 
Abroad
These contradictory tendencies were increasingly man-
ifest in Russia following the wave of mass protests in 
December 2011. Repeatedly, the state attempted to 
impose tougher controls on the internet and to create 
judicial and technological means for quickly shutting it 
down in an emergency. Yet, at the same time, the state 
sought to broaden the use of the new technologies in 
government for the sake of technocratic benefits.

Recent events show how Russia is working to crack-
down on the democratizing aspects of the internet while 
simultaneously using it to improve the regime’s durabil-
ity. In July 2012, the Russian parliament unanimously 

3	 Wallander, C. 2007. Russian transimperialism and its implica-
tions, The Washington Quarterly, 30, 2, 107–122.

4	 Bueno de Mesquita, B. and Downs, G. W. 2005. Development 
and democracy. Foreign Affairs 84 (5), 77–86.

approved the bill �������������������������������������to establish a federal “NO List” web-
site which requires Internet providers to immediately 
remove any listed websites or else be shut down within 
24 hours in an action that does not require a court order. 
Th e law mandates that Internet providers must install 
equipment and software which would make it possible 
for the regime to switch on comprehensive censorship 
at a moment’s notice. The technology is similar to that 
used by China’s Communist Party to block sites.5 The 
law was one of several restrictive bills pushed through the 
Duma in 2012, including legislation that dramatically 
raised fines for protesting in public, made libel a crimi-
nal offense, imposed �����������������������������������restrictions on information “refut-
ing family values,” and forced foreign-funded NGOs to 
register as “foreign agents.”6

In December 2012, at the UN World Conference 
on International Telecommunications in Dubai, Russia 
proposed changing the founding principles on which the 
Web operates to recognize “the sovereign right … to reg-
ulate the national Internet segment”.7 Other countries 
protested and the initiative ultimately failed.

Meanwhile, at approximately the same time that 
the Dubai Conference was taking place��������������, ������������Prime Minis-
ter Dmitry Medvedev announced that Russia was going 
to join the Open Government Partnership (OGP),8 a 
multilateral initiative uniting the U.S. and over 50 other 
countries. OGP promises to revolutionize the public 
sector based on recent technological developments, and 
the US is looking for it to enable governments to pro-
mote transparency, empower citizens and civil society, 
expose corruption, and generally strengthen democratic 
governance.9

Implementing Open Government in a 
Closed Regime
Initially Russia’s response to the Open Government 
project was with its own Big Government (Bol’shoe 
Pravitel’stvo) project, proposed by President Medvedev 
and launched in mid-October 2011 by the Public Com-
mittee of the President’s Supporters. In addition to being 
the latest step in an on-going campaign to increase the 
government’s legitimacy in the eyes of the people, the Big 
Government initiative sent the message that the Russian 

5	 http://www.spiegel.de/international/spiegel/growing-russian-internet-
power-both-a-boon-and-worry-to-kremlin-a-849125.html

6	 http://www.forbes.com/sites/reuvencohen/2012/11/01/russia-passes-
far-reaching-internet-censorship-law-targeting-bloggers-journalists/

7	 http://files.wcitleaks.org/public/S12-WCIT12-C-0027!R1!MSW-E.pdf
8	 http://rt.com/politics/medvedev-open-government-join-042/
9	 http://www.state.gov/j/ogp/index.htm. Formally, the Open Gov-

ernment Partnership was launched by 8 governments—Brazil, 
Indonesia, Mexico, Norway, the Philippines, South Africa, the 
United Kingdom, and the United States—on September 20, 
2011.

http://www.spiegel.de/international/spiegel/growing-russian-internet-power-both-a-boon-and-worry-to-kremlin-a-849125.html
http://www.spiegel.de/international/spiegel/growing-russian-internet-power-both-a-boon-and-worry-to-kremlin-a-849125.html
http://www.forbes.com/sites/reuvencohen/2012/11/01/russia-passes-far-reaching-internet-censorship-law-targeting-bloggers-journalists/
http://www.forbes.com/sites/reuvencohen/2012/11/01/russia-passes-far-reaching-internet-censorship-law-targeting-bloggers-journalists/
http://files.wcitleaks.org/public/S12-WCIT12-C-0027!R1!MSW-E.pdf
http://rt.com/politics/medvedev-open-government-join-042/
http://www.state.gov/j/ogp/index.htm


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 123, 21 February 2013 8

government would increase its efficiency by inviting non-
government experts to provide advice to public officials.

In October 2011 then President Medvedev 
announced a related Open Government (OG) initia-
tive, that, according to his conception, would open chan-
nels between executive branch officials and party activ-
ists, experts and all possible institutions of civil society 
in Russia. He defined the sphere of OG activity to be 
extremely wide: ranging from public services and the 
development of competition and entrepreneurship to 
sport and tourism. Medvedev’s first meetings with doz-
ens of experts addressed civil service reform, anti-cor-
ruption policy and the development of competition in 
Russia.

In general, Russia’s federal executive saw OG as a 
tool which could provide transparency at all levels and 
branches of state authority, encourage free informa-
tion exchanges between state and civil society, improve 
the quality and availability of public services through 
civic control over state authorities, and—finally—share 
responsibility for decisions between the executive branch 
and civil society. The key prerequisite of the OG con-
cept is the idea that the authorities should react to the 
demands of civil society. OG (through its main insti-
tutions like expert councils, independent public coun-
cils within the executive branch, ombudsmen, business 
associations, and NGOs) provides expertise in the form 
of recommendations to executive branch officials. The 
results of this expert advice and recommendations are 
publicly discussed. Thus, the executive branch uses OG 
as a way to search for better solutions than it can gen-
erate on its own. Moreover, by adopting an OG sys-
tem, the executive branch sends society a signal that it 
is ready to make the quality of its work the subject of 
a social contract.

In August 2012, Medvedev (now as prime minis-
ter) officially appointed 200 “permanent experts” to 
the Open Government to provide feedback on major 
government initiatives. In December 2012, Medvedev 
told the participants of the international conference on 
Open Government (Skolkovo, December 12–13, 2012), 
that some ideas proposed by those experts had already 
been put into practice at the federal and regional levels. 

“I believe that such a system of communication is the 
main result of our work,” he noted.10 This statement by 
Medvedev was consistent with Forbes’ observation that, 

“outside of the website, the main working mechanisms 
of Open Government in Russia are working groups and 
expert councils.”

When the Open Government website was launched, 
the authorities claimed that it would allow each Rus-

10	 http://rt.com/politics/medvedev-open-government-join-042/

sian citizen (or at least its 60 million internet users) 
to participate in government.11 The data on the actual 
effectiveness of the project are somewhat contradictory. 
Though the site claims to have had more than 2 million 
visitors, the dominant Russian search engine, Yandex, 
recorded only 10,659 searches for “otkrytoe pravitel’stvo” 
(open government) in December 2012. In comparison, 
it recorded 175,349 searches for “Naval’nyj” (opposition 
blogger Alexey Navalny) during the same period. All of 
Russia’s regions were required in 2012 to design regional 
and local mini-versions of Open Government under the 
label “Open Region”—openning websites and enlisting 
local experts. By December 2012, Open Region projects 
were on-line in 18 regions and 4 municipalities. How-
ever, Yandex recorded only 2,528 searches for “otkrytyj 
region” (open region) in December 2012.

While Medvedev emphasized the role of experts in 
providing better governance, Putin expressed the desire 
to redirect the attention of internet users away from 
high politics to issues of daily life at the local level. As 
Putin explained in one of his pre-election manifestos: 

“Presently, our citizens have access to all information on 
political debates in the parliament, on world markets, 
and on the marriages and divorces of Hollywood celeb-
rities …. But most people want information that is rele-
vant for them: on their homes, nearby areas, neighbor-
ing parks, schools, or their municipalities.”12

Of course, there are hopes that Russia’s membership 
in the Open Government Partnership and her numer-
ous Open Region projects will give Russian citizens new 
instruments to influence the development of the state. 
But observers are skeptical. In the words of Georgii Bovt, 
in Russia “the Open Government is not meant to aid 
the dialogue between the authorities and the people. It 
provides for a dialogue of a limited number of experts 
with the government. …In effect, the Open Govern-
ment is the second Public Chamber. It cannot replace 
an effective parliament or, most importantly, an effec-
tive judicial system, which we clearly do not possess… It 
can only produce individual technocratic amendments 
to various bureaucratic procedures.”13

Conclusion
In a globalizing world, where transnational capital 
mobility increased dramatically, accompanied by the 
unprecedented availability of information about the 
economic and political conditions within each country, 
governments that want a strong economy are forced to 

11	 http://rt.com/politics/russia-unveils-e-government-initiative-959/
12	 http://rt.com/politics/official-word/putin-article-evolving-democracy 

-551/
13	 http://valdaiclub.com/authors/22202.html

http://rt.com/politics/medvedev-open-government-join-042/
http://rt.com/politics/russia-unveils-e-government-initiative-959/
http://rt.com/politics/official-word/putin-article-evolving-democracy-551/
http://rt.com/politics/official-word/putin-article-evolving-democracy-551/
http://valdaiclub.com/authors/22202.html


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 123, 21 February 2013 9

be disciplined and improve governance. The New York 
Times columnist, Thomas Friedman, tells a story of the 
Electronic Herd of global investors putting sovereign 
nations in a Golden Straitjacket:

“When your country recognizes … the rules of the 
free market in today’s global economy, and decides to 
abide by them, it puts on what I call the Golden Strait 
Jacket. … Those countries that put on the Golden Strait-
jacket and keep it on are rewarded by the herd with 
investment capital. Those that don’t put it on are disci-
plined by the herd—either by the herd avoiding or with-
drawing its money from that country. … In the end, it 
[the herd] always responds to good governance and good 
economic management”14.

Friedman identifies as the key problem for Russian 
economic development the gap between the expecta-
tions of the global investors and the prevailing practices 
of Russian governance. The government-proclaimed 
desire to promote technological innovation and boost 
economic growth in Russia implies the need for the 

state to provide the right stimuli and guarantees for 
investors. For entrepreneurs and investors, the Russian 
state in its current form is inefficient, ridden with cor-
ruption, lacking accountability, and generally unpre-
dictable. Many see as problematic its ability to credibly 
commit to respect property rights and to sustain the sta-
bility of the rules guiding and regulating business prac-
tices within the country.

Embracing new communication technologies to 
improve governance and transparency may just well be 
the means for a country to signal its commitment to 
good business practices and a favorable business environ-
ment. A generation ago, Southeast Asian regimes found 
that empowering independent central banks could cred-
ibly signal that they could be trusted with long-term 
foreign direct investments. Emphasizing communica-
tion technologies may be a less direct, but comparably 
effective, contemporary way to send the same message 
for today’s non-democratic regimes.

About the Authors
Irina Busygina is Professor at the Department of Comparative Politics of Moscow State Institute of International 
Relations, Russia.
Mikhail Filippov is Professor at the State University of New York, Binghamton, US

Acknowledgement
The authors gratefully acknowledge the support of the Norwegian Institute of International Affairs (NUPI) proj-
ect “Modernizing the Russian North: Politics and Practice, 2011–2013,” funded by the Norwegian Research Coun-
cil (project number 209365/H30).  

14	 Thomas L. Friedman (1999) The Lexus and the Olive Tree: Understanding Globalization, New York: Ferrar, Straus, Giroux, pp.86–88.



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 123, 21 February 2013 10

Communicating with the Nation: Russian Politicians Online
By Natalia Moen-Larsen, Oslo, Norway

Abstract
Russia has the largest Internet market in Europe, and Internet use is increasing rapidly. The use of social 
media has become a valuable tool for the opposition movement; while incumbent political figures have a 
rapidly expanding online presence. The former president of the Russian Federation, Dmitry Medvedev, has 
actively utilized the Internet for political purposes, and promoted its use among other state officials and pol-
iticians in Russia. This article explores Internet use among the Russian political elite in general, and exam-
ines Medvedev’s official weblog in particular. By looking at the function of user comments on the blog, the 
author assesses communication between the authorities and the people. The article concludes with a prog-
nosis as to the future of this new form of political communication under President Putin, who succeeded 
Dmitri Medvedev in May 2012.

ANALYSIS

Policy-Making in Russia
The Russian state is often envisioned as centralized, with 
power concentrated around the institution of the pres-
idency and the position of the prime minister. How-
ever, Russian policy-making also involves a wider cast 
of characters whose roles need to be explored, so it is 
important to look for interaction between power and 
the people. Even when this communication is choreo-
graphed and controlled, it may nonetheless contribute 
to policy-making. Through his Kremlin blog, the for-
mer president, Dmitry Medvedev, had the opportunity 
to communicate his message(s) to millions of Russians—
and millions of Russians could leave their comments 
and directly communicate with him. Ideally, these com-
ments and the input of the broader public should have 
some influence on decision-making, at least serving to 
alert the authorities to trends and currents. In light of 
recent developments in Russia, including public and 
political unrest following the 2011/12 election cycle, 
the importance of the Internet in issues such as these 
seem set to increase.

Russia has Europe’s largest Internet market in terms 
of the number of users—due to the country’s large popu-
lation, but also to the growing popularity of the Internet 
and the number of people with online access. Internet 
penetration in Russia is increasing rapidly. The greatest 
rise is in the number of daily users, indicating that the 
Internet is becoming both accessible and indispensable 
at the workplace, in educational facilities and at home. 
In 2011, the Russian Federal Agency for Press and Mass 
Communication forecast that by 2014, 71 percent of 
Russians aged 18 and over will have regular Internet 
access. This prognosis contradicts the view of the Inter-
net as an elite medium dominated by or restricted to 
urban and educated users, and supports the idea that 
the ambition of the state is to have more ordinary Rus-
sians online. Russia has also developed its own cyber-
space, RuNet, which extends to other countries in the 

Commonwealth of Independent States (CIS). RuNet is 
a linguistically and culturally distinct cyberspace, with 
its own popular web portals, social network sites and 
e-mail services; it is now among the world’s fastest-grow-
ing Internet spheres.

The use of social networks like blogs is popular 
among RuNet users. By the end of 2010, more than 19 
million Russians a month visited blog platforms, with 
the most popular listed as LiveJournal.com—a blog site 
with around 14.4 million users per month and 2.1 mil-
lion visitors daily. In July 2012, there were more than 
55 million blogs on RuNet. However, only 10 percent of 
these are updated at least once a month and can there-
fore be considered active. LiveJournal.com has both the 
most active bloggers in linking and the highest number 
of active blogs on RuNet.

Political Use of the Internet
In recent years, the watchdog function of the Russian 
Internet has been strong. Opposition figures like Alek-
sei Navalny and others have used their social network 
accounts to expose corruption and other power abuses 
by state officials. Additionally, the Internet has proven 
an important tool for organizing and coordinating polit-
ical protests and other actions since the December 2011 
parliamentary elections. This development may in time 
lead the regime to take firmer control, but as yet there 
are few signs of stricter Internet censorship being insti-
gated in Russia. On the other hand Russian cyberspace 
is frequently subjected to “cyber-attacks,” which can 
incapacitate online web communities for days on end. 

These attacks usually target opposition websites at crit-
ical times, particularly in conjunction with elections or 
public demonstrations, and are a key strategy for con-
trolling online speech in Russia. In addition a new law 
ostensibly aimed at protecting children from informa-
tion “dangerous for their health and development” came 
into force in November 2012. This law authorizes the 



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 123, 21 February 2013 11

blocking of websites if they carry “unlawful” content. 
This recent development indicates a stricter regulation 
of the Internet in Russia in the future. Nevertheless, for 
now the Internet in Russia is both accessible and has 
remained relatively free of filtering.

This does not mean that the Internet is purely a tool 
for critical voices and individuals wanting to oppose the 
official discourse. Various political actors and state offi-
cials—among them Dmitry Medvedev, Dmitry Rogozin, 
Vladimir Zhirinovsky, Sergey Mironov, Dmitry Gud-
kov—have become very active online, mostly through 
blogs on LiveJournal.com and other sites. These blogs 
can be seen as a private political sphere, where individ-
ual politicians can lead discussions on topics they are 
interested in, enhancing the idea of open and authen-
tic communication and thus strengthening the level of 
voter trust.

Since the launch of his article “Forward, Russia!” in 
2009, Dmitry Medvedev has been synonymous with 
attempts at “modernizing” Russia. He has been a leading 
force in promoting Internet use among state officials and 
politicians, and was awarded the title “RuNet Blogger of 
the year” in 2011. His online presence can in many ways 
be seen as part of the political elite’s attempt to expand 
its influence over the electorate through direct commu-
nication—a form of political advertising and market-
ing. On the other hand, this web-presence may be seen 
as a way of combating potential threats through effec-
tive counter-information—a means of exerting greater 
control over digital space. Political blogging is a largely 
understudied topic, but one highly important for under-
standing Russian political communication.

Communication on Dmitry Medvedev’s 
Video Blog
On 7 October 2008, Dmitry Medvedev made his first 
video blog entry on blog.kremlin.ru; exactly one year later 
his blog was connected to LiveJournal. While admit-
ting that he is not the actual author behind his blog 
videos, Medvedev has explained he personally controls 
their content. By connecting to Russia’s most active 
blog platform, Medvedev sought to expand his audi-
ence and reach more of the electorate. As of July 2012, 
the blog contained 224 short video clips, some 2 to 14 
minutes in duration. However, the Internet is a dynamic 
medium, and the number of blog entries has been grow-
ing steadily, as the blog is updated often.

It is possible to access Medvedev’s messages in writ-
ten text through a link under each video, while a link to 
the right of every video entry invites the visitor to leave 
a comment. Users have two ways to leave a comment on 
the blog—through the link next to any of Medvedev’s 
videos, or through a link to sixty different topics which 

one can comment on directly. Perhaps the blogosphere 
can be seen as a place of free speech as well as uncen-
sored discussion. But what happens with the notions of 
free speech and the mixture of public and private when 
the blogger is Russia’s most public figure of all—the 
president himself?

Although blogs may be used as an arena where peo-
ple can share information and communicate as equals, 
that is not really the case with Medvedev’s blog. It pro-
vides users with carefully edited clips of the current 
Prime Minister, which can, through the comments left 
by viewers, inform the authorities of the attitudes and 
opinions of the population. The blog also gives readers 
a potentially edited version of public opinion, thereby 
projecting a particular version of reality.

In order to leave a comment on the blog, the indi-
vidual must be a registered user; this increases the pos-
sibility of tracing the user and may in turn contribute to 
self-censorship. Additionally, there are several rules relat-
ing to grammar and respect for the Russian language 
etc., in practice giving the administrators ample oppor-
tunity to remove unwanted comments. There is also 
tentative evidence that such removal is practised exten-
sively. As of 29 June 2012, the blog on Medvedev’s offi-
cial website had 149,000 active users, 33,000 of whom 
had left comments; altogether, more than 155,500 thou-
sand comments were published on the site. The blog as 
such is accessible to everyone, and the videos and com-
ments can be viewed without registration: registration 
is required only in order to leave a comment. However, 
a pertinent question—and one that would seem to indi-
cate widespread removal of comments—is why 116,000 
visitors would register their user profiles if they had no 
intention of leaving comments.

In order to assess the communication between the 
people and power on Medvedev’s blog, the author ana-
lysed a sample of 456 comments left by users and 20 
video blog entries. The data cover the period March 
2008–March 2011, when Medvedev was head of state. 
In-depth analysis has shown a generally weak connec-
tion between the discourse in Medvedev’s videos and 
user comments, which is not indicative of well-function-
ing two-way communication. Blog visitors appeared to 
be using the blog as a mailbox through which to con-
tact Medvedev, rather than an arena of communication 
where users first listened to what the president was say-
ing and then commented on it.

This conclusion is further underlined by the fact that 
only 82 comments were posted in connection with a spe-
cific video blog entry, whereas the remaining 374 were 
posted directly in the comments section. On the other 
hand, in the data sample there was one example of two-
way communication that might have had an effect in 

http://www.kremlin.ru


RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 123, 21 February 2013 12

life outside the virtual world: one particular law—Fed-
eral Law N 343-FZ “On Mandatory Social Insurance 
in the case of Temporary Disability and in the case of 
Maternity Leave,’’ was revised after considerable neg-
ative blog-site response. This indicates that although 
signs of two-way communication are weak in the sam-
ple, they are not totally lacking. Viewers’ comments were 
indeed being read and noted; further, it shows that the 
blog, and the Internet as a whole, are at least to some 
extent used to access public opinion, even resulting in 
changes to appease the electorate.

The Future Under Putin
Dmitry Medvedev was a tech-savvy president with a pas-
sion for discussing modernization, as well as for using 
products made by Apple. What will happen to Internet 
communication now that Vladimir Putin has reclaimed 
the Russian presidency? Putin has always been ambiv-
alent towards the Internet, even though in 2006 he 
became the first Russian leader to interact directly with 
an Internet audience, answering questions during an 
event organized by the Russian Internet company Yan-
dex. Later in 2010, at a meeting of the State Council, 
he appeared to discredit the Net, declaring that it was a 
known fact that pornography accounts for 50 percent of 
all material found online. Then, in his campaign article 

“Russia and the Changing World” from the 2012 presi-
dential campaign, Putin wrote of the Internet as an effec-
tive tool for promoting domestic and international policy.

So far, Putin has refrained from opening his own 
video blog for communicating with the general public, 
nor are there any indications that this is something he 
will do in the immediate future. Being a modern blog-
ger was so much a part of Medvedev’s political image 
that it might be considered a negative step for Putin 
to engage actively with the Internet in the same way 
as the previous president. For his part, Medvedev has 
remained an important figure among the Russian politi-
cal elite, now as prime minister, and the number of gov-
ernment-backed Internet initiatives is growing steadily. 
Medvedev’s blog is still active on LiveJournal and on the 
prime minister’s official webpage premier.gov.ru. The 
rapid growth of the Internet in Russia indicates that this 
new communication tool has come to stay and should 
be taken seriously. Medvedev’s initiatives—the Devel-
opment Program for e-Democracy, the Open Govern-
ment Project and the Russia Without Fools Project—
show that it is.

The effects of this state-led communication call for 
further analysis. We need studies examining the degree 
of change in policies that affect issues raised in the blogo-
sphere in order to assess if the discourse that dominates 

the virtual world has any relevance in the real world.

About the Author
Natalia Moen-Larsen is a research assistant at the Norwegian Institute of International Affairs (NUPI).

Acknowledgement
This article is a product of the NUPI research project, “Modernizing the Russian North: Politics and Practice,” funded 
by the Research Council of Norway.

Further reading
•	 Alexanyan, K. (ed.) (2009) Internet Blogs. Russian Analytical Digest 69. Available at http://www.css.ethz.ch/publica 

tions/pdfs/RAD-69.pdf.
•	 Alexanyan, K., V. Barash, B. Etling, R. Faris, U. Gasser, J. Kelly, J. Palfrey & H. Roberts (2012) Exploring Rus-

sian Cyberspace: Digitally-Mediated Collective Action and the Networked Public Space. Berkman Center Research 
Publication 2012-2.

•	 Deibert, R., J. Palfrey, R. Rohozinski & J. Zittrain (eds) (2010) Access Controlled: The Shaping of Power, Rights, and 
Rule in Cyberspace. MIT Press, Cambridge, MA.

•	 Federal Agency for Press and Mass Communication (2010) Internet v Rossii: Sostoyanie, Tendencii i Perspektivi 
Razvitiya. Available at http://www.fapmc.ru/magnoliaPublic/dms-static/7180131a-52db-4002-9408-e2403280a861.pdf. Accessed 
4 October 2012.

http://www.css.ethz.ch/publications/pdfs/RAD-69.pdf
http://www.css.ethz.ch/publications/pdfs/RAD-69.pdf
http://www.fapmc.ru/magnoliaPublic/dms-static/7180131a-52db-4002-9408-e2403280a861.pdf. Accessed 4 October 2012
http://www.fapmc.ru/magnoliaPublic/dms-static/7180131a-52db-4002-9408-e2403280a861.pdf. Accessed 4 October 2012


Any opinions expressed in Russian Analytical Digest are exclusively those of the authors. 
Reprint possible with permission by the editors.

Editors: Stephen Aris, Matthias Neumann, Robert Orttung, Jeronim Perović, Heiko Pleines, Hans-Henning Schröder,, Aglaya Snetkov
Layout: Cengiz Kibaroglu, Matthias Neumann, Michael Clemens

ISSN 1863-0421 © 2013 by Forschungsstelle Osteuropa, Bremen and Center for Security Studies, Zürich
Research Centre for East European Studies • Publications Department • Klagenfurter Str. 3 • 28359 Bremen •Germany

Phone: +49 421-218-69600 • Telefax: +49 421-218-69607 • e-mail: fsopr@uni-bremen.de • Internet: www.css.ethz.ch/rad

Editors: Stephen Aris, Matthias Neumann, Robert Orttung, Jeronim Perović, Heiko Pleines, Hans-Henning Schröder, Aglaya Snetkov

The Russian Analytical Digest is a bi-weekly internet publication jointly produced by the Research Centre for East European Studies [Forschun-
gsstelle Osteuropa] at the University of Bremen (www.forschungsstelle.uni-bremen.de), the Center for Security Studies (CSS) at the Swiss Federal In-
stitute of Technology Zurich (ETH Zurich), the Resource Security Institute, the Institute of History at the University of Zurich (http://www.hist.
uzh.ch/) and the Institute for European, Russian and Eurasian Studies at The George Washington University. It is supported by the German Asso-
ciation for East European Studies (DGO). The Digest draws on contributions to the German-language Russland-Analysen (www.laender-analysen.
de/russland), the CSS analytical network on Russia and Eurasia (www.css.ethz.ch/rad), and the Russian Regional Report. The Russian Analytical 
Digest covers political, economic, and social developments in Russia and its regions, and looks at Russia’s role in international relations. 

To subscribe or unsubscribe to the Russian Analytical Digest, please visit our web page at www.css.ethz.ch/rad

Research Centre for East European Studies at the University of Bremen
Founded in 1982, the Research Centre for East European Studies (Forschungsstelle Osteuropa) at the University of Bremen is dedicated to the 
interdisciplinary analysis of socialist and post-socialist developments in the countries of Central and Eastern Europe. The major focus is on the 
role of dissent, opposition and civil society in their historic, political, sociological and cultural dimensions.
With a unique archive on dissident culture under socialism and with an extensive collection of publications on Central and Eastern Europe, the 
Research Centre regularly hosts visiting scholars from all over the world.
One of the core missions of the institute is the dissemination of academic knowledge to the interested public. This includes regular e-mail news-
letters covering current developments in Central and Eastern Europe.

The Center for Security Studies (CSS) at ETH Zurich
The Center for Security Studies (CSS) at ETH Zurich is a Swiss academic center of competence that specializes in research, teaching, and infor-
mation services in the fields of international and Swiss security studies. The CSS also acts as a consultant to various political bodies and the gener-
al public. The CSS is engaged in research projects with a number of Swiss and international partners. The Center‘s research focus is on new risks, 
European and transatlantic security, strategy and doctrine, area studies, state failure and state building, and Swiss foreign and security policy.
In its teaching capacity, the CSS contributes to the ETH Zurich-based Bachelor of Arts (BA) in public policy degree course for prospective 
professional military officers in the Swiss army and the ETH and University of Zurich-based MA program in Comparative and International 
Studies (MACIS); offers and develops specialized courses and study programs to all ETH Zurich and University of Zurich students; and has the 
lead in the Executive Masters degree program in Security Policy and Crisis Management (MAS ETH SPCM), which is offered by ETH Zurich. 
The program is tailored to the needs of experienced senior executives and managers from the private and public sectors, the policy community, 
and the armed forces.
The CSS runs the International Relations and Security Network (ISN), and in cooperation with partner institutes manages the Crisis and Risk 
Network (CRN), the Parallel History Project on Cooperative Security (PHP), the Swiss Foreign and Security Policy Network (SSN), and the 
Russian and Eurasian Security (RES) Network.

The Institute for European, Russian and Eurasian Studies, The Elliott School of International Affairs, The George Washington University
The Institute for European, Russian and Eurasian Studies is home to a Master‘s program in European and Eurasian Studies, faculty members 
from political science, history, economics, sociology, anthropology, language and literature, and other fields, visiting scholars from around the 
world, research associates, graduate student fellows, and a rich assortment of brown bag lunches, seminars, public lectures, and conferences.

The Institute of History at the University of Zurich
The University of Zurich, founded in 1833, is one of the leading research universities in Europe and offers the widest range of study courses in 
Switzerland. With some 24,000 students and 1,900 graduates every year, Zurich is also Switzerland’s largest university. Within the Faculty of 
Arts, the Institute of History consists of currently 17 professors and employs around a 100 researchers, teaching assistants and administrative 
staff. Research and teaching relate to the period from late antiquity to contemporary history. The Institute offers its 2,600 students a Bachelor’s 
and Master’s Degree in general history and various specialized subjects, including a comprehensive Master’s Program in Eastern European His-
tory. Since 2009, the Institute also offers a structured PhD-program. For further information, visit at http://www.hist.uzh.ch/ 

Resource Security Institute
The Resource Security Institute (RSI) is a non-profit organization devoted to improving understanding about global energy security, particularly 
as it relates to Eurasia. We do this through collaborating on the publication of electronic newsletters, articles, books and public presentations. 

RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 123, 21 February 2013 13

ABOUT THE RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST

http://www.hist.uzh.ch/
http://www.hist.uzh.ch/
www.laender-analysen.de/russland
www.laender-analysen.de/russland
http://www.hist.uzh.ch/

