Show simple item record

dc.contributor.author
Axhausen, Kay W.
dc.contributor.author
Frei, A.
dc.date.accessioned
2017-06-08T16:15:03Z
dc.date.available
2017-06-08T16:15:03Z
dc.date.issued
2007
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.11850/3444
dc.identifier.doi
10.3929/ethz-a-005562753
dc.description.abstract
Travel is the price we pay to be with others, at least it is a very substantial part of the generalised cost of meeting them. If we accept this proposition, and consider that the vast majority of travel serves activities with others, then one has to wonder, why the social content of activities and the constraints arising from coordination with others has received so little attention so far in transport research. This paper supplements the previous extensive qualitative research by the analysis of a large quantitative survey of egocentric social networks in Zurich. The exact geocoding of the ego’s and alteri’s home location builds the basis for this paper’s analysis of the size and structure of social network geographies and the distances involved. The size and structure of social network geographies is measured by the confidence ellipse of the spatial distribution of the members in egocentric social networks. Young, well educated people with a low and middle income and an eventful workand educationbiography tend to maintain bigger social network geographies. These parameters as well as a low ratio between the minor and the main axis and a strong eastwest direction are the main determinants for big social network geographies. Reisen ist der Preis, den wir bezahlen, um mit Anderen zusammen zu sein. Zumindest ist es ein substantieller Teil der generalisierten Kosten, um jemanden zu treffen. Wenn man diesen Standpunkt einnimmt und zusätzlich mit einbezieht, dass der überwiegende Teil des Verkehrs Aktivitäten mit anderen Personen dient, wundert man sich, wieso dem sozialen Inhalt von Aktivitäten und den Einschränkungen aus der Koordination mit anderen in der Verkehrsforschung bisher so wenig Beachtung geschenkt wurde. Dieser Aufsatz erweitert die bisher vorwiegend qualitative soziale Netzwerkforschung mit der Analyse einer grossen quantitativen Erhebung von egozentrischen Zürcher sozialen Netzen. Die exakte Geokodierung der Wohnorte der Egos und deren Kontakte (alteri) bilden die Grundlage für die Untersuchung der Grösse und Struktur ihrer sozialer Netzwerkgeographien. Diese wird durch statistische Konfidenzellipsen der räumlichen Verteilung der Alter in den egozentrischen Netzwerken gemessen. Es zeigt sich, dass junge, gut ausgebildete Personen mit tiefen und mittleren Einkommen, die eine ereignisreiche Arbeitsund Ausbildungsbiographie haben, dazu tendieren, grössere soziale Netzwerkgeographien zu unterhalten. Diese Parameter sowie ein kleines Verhältnis zwischen der Nebenund Hauptachse und einer starker Ausprägung in westöstlicher Richtung sind die bestimmenden Faktoren für extensive soziale Netzwerkgeographien.
dc.language.iso
en
dc.publisher
Institut für Verkehrsplanung und Transportsysteme, ETH
dc.rights.uri
http://rightsstatements.org/page/InC-NC/1.0/
dc.subject
distance between contacts
dc.subject
DISTRIBUTION OF POPULATION (PHYSICAL PLANNING)
dc.subject
negative binominal model
dc.subject
Social network
dc.subject
SOZIALE NETZWERKE (SOZIALWESEN)
dc.subject
SOCIAL NETWORKS (SOCIAL WELFARE)
dc.subject
BEVÖLKERUNGSVERTEILUNG (RAUMPLANUNG)
dc.subject
Tobit model
dc.subject
number of contacts
dc.subject
network geography
dc.title
Size and structure of social network geographies
dc.type
Report
dc.rights.license
In Copyright - Non-Commercial Use Permitted
ethz.journal.title
Arbeitsberichte Verkehrs- und Raumplanung
ethz.journal.volume
444
ethz.size
33 p.
ethz.code.ddc
7 - Arts & recreation::710 - Civic & landscape art
ethz.notes
Published online 2008.
ethz.identifier.nebis
005562753
ethz.publication.place
Zürich
ethz.publication.status
published
ethz.leitzahl
ETH Zürich::00002 - ETH Zürich::00012 - Lehre und Forschung::00007 - Departemente::02115 - Dep. Bau, Umwelt und Geomatik / Dep. of Civil, Env. and Geomatic Eng.::02610 - Inst. f. Verkehrspl. u. Transportsyst. / Inst. Transport Planning and Systems
ethz.leitzahl
ETH Zürich::00002 - ETH Zürich::00012 - Lehre und Forschung::00007 - Departemente::02115 - Dep. Bau, Umwelt und Geomatik / Dep. of Civil, Env. and Geomatic Eng.::02610 - Inst. f. Verkehrspl. u. Transportsyst. / Inst. Transport Planning and Systems::03521 - Axhausen, Kay W. / Axhausen, Kay W.
ethz.leitzahl
ETH Zürich::00002 - ETH Zürich::00012 - Lehre und Forschung::00007 - Departemente::02100 - Dep. Architektur / Dep. of Architecture::02655 - Netzwerk Stadt und Landschaft D-ARCH::02226 - NSL - Netzwerk Stadt und Landschaft / NSL - Network City and Landscape
*
ethz.leitzahl
ETH Zürich::00002 - ETH Zürich::00012 - Lehre und Forschung::00007 - Departemente::02100 - Dep. Architektur / Dep. of Architecture::02655 - Netzwerk Stadt und Landschaft D-ARCH
*
ethz.leitzahl.certified
ETH Zürich::00002 - ETH Zürich::00012 - Lehre und Forschung::00007 - Departemente::02115 - Dep. Bau, Umwelt und Geomatik / Dep. of Civil, Env. and Geomatic Eng.::02610 - Inst. f. Verkehrspl. u. Transportsyst. / Inst. Transport Planning and Systems::03521 - Axhausen, Kay W. / Axhausen, Kay W.
ethz.date.deposited
2017-06-08T16:15:29Z
ethz.source
ECOL
ethz.source
ECIT
ethz.identifier.importid
imp59364b66acd5996016
ethz.identifier.importid
imp59366abbac47326516
ethz.ecolpid
eth:30219
ethz.ecitpid
pub:13477
ethz.eth
yes
ethz.availability
Open access
ethz.rosetta.installDate
2017-07-18T11:58:32Z
ethz.rosetta.lastUpdated
2018-11-02T04:09:29Z
ethz.rosetta.versionExported
true
ethz.COinS
ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.atitle=Size%20and%20structure%20of%20social%20network%20geographies&rft.jtitle=Arbeitsberichte%20Verkehrs-%20und%20Raumplanung&rft.date=2007&rft.volume=444&rft.au=Axhausen,%20Kay%20W.&Frei,%20A.&rft.genre=report&
 Search via SFX

Files in this item

Thumbnail

Publication type

Show simple item record